Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، حمله با سلاح سرد به سه طلبه مشهدی در صحن پیامبر اعظم حرم امام رضا(ع) خبری بود که سه‌شنبه هفته‌گذشته طی خبری فوری منتشر شد و فضای رسانه‌ای کشور را تحت‌تاثیر قرار داد. به وقوع پیوستن این حادثه، آن‌ هم به فاصله چند روز از حواشی تلخ بازی ایران-لبنان در چهارچوب رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ و منع ورود بانوان به استادیوم امام رضا(ع) که با برخورد تند و تکان‌دهنده نیروهای امنیتی با تعدادی از بانوان همراه شد و افکار عمومی را نگران و خشمگین کرد، زنگ خطری برای آگاه کردن مسئولان کشوری بود؛ زنگ هشداری نسبت به فضای مستعد این شهر برای وقوع بحران‌های امنیتی و خطرناک که پیش و بیش از هرچیز سرمایه اجتماعی نظام را با تهدید روبه‌رو خواهد کرد و درنهایت امید مردم است که درنتیجه بی‌توجهی به این زنگ‌خطر آسیب می‌بیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته قابل‌توجه و تا حدی بدیهی که اگر به‌درستی تدبیری همیشگی و مستمر برای جلوگیری از وقایع تلخ مشابه آنچه به فاصله کمتر از ده روز در مشهد رخ داد توسط مسئولان امر برای آن اندیشیده نشود، شاهد گسترش دامنه امواج این چالش‌های امنیتی به سایر نقاط کشور خواهیم بود. ساده‌ترین راهی که برای جلوگیری از وقایع اینچنینی به‌نظر می‌رسد، افزایش بار مادی و روانی هزینه اشتباهات مسئولانی است که تصمیمات‌شان اثر مستقیمی بر رخداد چنین وقایعی دارد. در ادامه ضمن بررسی مهم‌ترین بسترهای ایجاد نزاع در مشهد مصادیق بحران‌آفرین برخی مسئولان مورد نقد قرار گرفته است. 

نزاع شیعی- سنی

ممکن است وجود حرم مطهر امام رضا(ع) و فراوان بودن حوزه‌های علمیه در مشهد این تصور را برای بسیاری از مردم به‌وجود بیاورد که استان خراسان رضوی به لحاظ مذهبی، جمعیتی یک دست شیعی دارد. این درحالی است که در برخی از مهم‌ترین شهرهای مرزی این استان نظیر سرخس، تایباد و تربت‌جام بیش از۵۰ درصد جمعیت شهرستان مردمانی پیرو مذهب تسنن هستند و به‌علاوه‌ این شهرها جمعیت قابل‌توجهی از اهل تسنن نیز در خود مشهد مقدس ساکن هستند. 

تصور غلط از فضای مذهبی استان خراسان رضوی اگر افکار مدیران نهادهای سیاستگذار را نیز تحت‌تاثیر قرار دهد، ضمن اینکه می‌تواند منجر به اعمال سیاست‌های وحدت‌شکن شود، زمینه را برای سوءاستفاده و تفرقه‌افکنی گروه‌ها و دولت‌های معاند نیز فراهم می‌کند. نمونه طراحی برای اختلاف را در کنش‌های اخیر رسانه‌های خارج‌نشین شاهد بودیم. بعد از حمله به دو طلبه اهل سنت در گنبدکاووس علی‌رغم اینکه منابع رسمی شخصی بودن این جنایت را تایید کردند، رسانه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین با طرح گمانه‌هایی غلط و جانبدارانه عوامل اعتقادی را عامل حمله به این دو طلبه اهل سنت معرفی می‌کردند. سه‌روز بعد از این حادثه و درحالی‌که جامعه هنوز در شوک جنایت گنبدکاووس بود، جنایت دیگری با هدف تکمیل پازل تفرقه‌افکنی در شهر مشهد رخ داد. روز سه‌شنبه جوانی ۲۱ ساله، مهاجر و ازبک‌تبار به نام عبداللطیف مرادی تحت‌تاثیر تفکرات تکفیری خود با سلاح سرد به سه روحانی شیعه در صحن پیامبر اعظم(ص) حرم مطهر امام رضا(ع) حمله می‌کند و یکی از آنها را به شهادت می‌رساند. بعد از انتشار تصاویر این جنایت در فضای مجازی همزمان با جریحه‌دار شدن افکار عمومی، عده‌ای سعی کردند از فضای احساسی پیش‌آمده در جهت ایجاد تفرقه میان شیعه و سنی استفاده کنند، درحالی‌که در شرایط کنونی با توجه به تجربه تلخ دعواهای قومی مذهبی در کشورهای منطقه همگان به این مساله مهم واقفند، نسبت غلط دادن این تفکر جنایتکارانه به برادر اهل سنت خطایی است که دامنه بحران را گسترش داده و موج انتقام جویی مسلمانان را علیه یکدیگر به‌راه می‌اندازد. از طرفی در آن سوی ماجرا بلافاصله بعد از حادثه‌ تلخ مشهد علمای اهل سنت خراسان رضوی این جنایت را محکوم کردند، مولوی توکلی امام‌جمعه اهل سنت تایباد گفت: «این حمله را محکوم می‌کنیم و درحقیقت پشت‌صحنه این حمله استکبار جهانی است.» 

مولوی شریف‌الدین جامی، امام‌جمعه اهل سنت تربت‌جام نیز در این رابطه اظهار داشت: «از دیدگاه ما مردم اهل سنت تجاوز کردن به اولیاءالله به‌خصوص امام رضا(ع) حرام است.» 

اگرچه موضع سریع علمای اهل سنت استان خراسان رضوی و اعلام محکومیت این جنایت منجر به مرزبندی به‌موقع با عوامل وحدت‌شکن شد اما برای جلوگیری از چنین حوادثی در آینده صرفا به اعلام موضع نمی‌شود اکتفا کرد. نهادهای فرهنگی و متفکران مذهبی اهل سنت و اهل تشیع باید با توجه به فضای مذهبی حاکم بر استان خراسان رضوی به‌خصوص در مناطق حاشیه‌ای مشهد و شهرهای مرزی تلاش ویژه‌ای را جهت معرفی ارزش‌های انسانی دین اسلام به مردم به‌کار گیرند تا در درازمدت تداعی چهره غلط از مذاهب اسلامی در این استان دستمایه‌ای برای تفرقه قرار نگیرد.

نزاع ایرانی_ افغانستانی

قرابت نزدیک فرهنگی و شرایط کشور جنگ‌زده افغانستان ایران را به مقصد مناسبی به مهاجران افغانستانی تبدیل کرده است. 

آنطور که امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان در نشست همسایگان افغانستان که اخیرا در چین برگزار شد پنج‌میلیون مهاجر افغانستانی درحال‌حاضر در ایران سکونت دارند. این سکونت اما اکنون سابقه تاریخی پیدا کرده و سرنوشت مردم دو کشور را تا حد زیادی به‌هم گره زده است. حضور مهاجران افغانستانی در جنگ هشت‌ساله ایران و حضور آنها درکنار نیروی‌های ایرانی در نبرد علیه تکفیری‌ها در سوریه نمونه‌هایی از تاثیرات مثبت حضور مهاجران افغانستانی است. تاریخچه مثبت حضور اتباع افغانستان در ایران نشان‌دهنده وجود ظرفیتی است که ایران می‌تواند برای ایجاد قدرت نرم و جلوگیری از تنش با حکومت‌های افغانستان از آن بهره ببرد. حکومت‌هایی که از زمان شکل‌گیری افغانستان همواره تحت‌تاثیر قدرت‌های خارجی با ایران دچار چالش بوده‌اند.

اگرچه سکونت غیرقانونی بسیاری از مهاجران افغانستانی که هویت‌شان ثبت نشده است چالش‌هایی را نیز برای ایران ایجاد کرده است اما وجود چالش در مدیریت حضور مهاجران نباید منجر به نادیده انگاشتن تعاملاتی شود که در چند ۱۰ سال حضور اتباع افغانستانی در ایران ایجاد شده است. 

نادیده انگاشتن این همبستگی بین دو ملت و بیان اظهارات تفرقه‌انگیزانه و غیرکارشناسی منجر به تهییج احساسات خشونت‌آمیز مردم دو کشور علیه یکدیگر شده و بحران‌های امنیتی شدیدتری را ایجاد می‌کند و توقع می‌رود حداقل مسئولان امنیتی چنین ملاحظه‌ای را بهتر درک کنند. 

اما سه‌شنبه‌شب محمود احمدی‌بیغش، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در اظهارنظری عجیب و کنایه‌آمیز در توئیتر نوشت: «حمله گستاخانه تبعه افغانی به سه روحانی در صحن حرم مطهر امام رضا(ع) نشان از اتفاقات ناخوشایند توسط مهاجران بی‌هویت افغانی برای کشور در آینده دارد. حمایت از طالبان منفور لکه ننگی برای ماست. تا دیر نشده باید همه اینها را بدون هیچ دفع‌الوقتی از کشور اخراج کرد. فقط استان تهران توسط یک میلیون و ۶۰۰ هزار افغانی محاصره شده است.»

احمدی‌بیغش درحالی ایران را متهم به حمایت از طالبان می‌کند که تاکنون هیچ مقام رسمی در ایران چنین چیزی را مطرح نکرده و حتی سفارت طالبان در ایران نیز بازگشایی نشده است. 

استفاده از عباراتی نظیر محاصره تهران و طرح ایده خروج بدون دفع‌الوقت نشان از احساسی و غیرکارشناسی بودن اظهارات این عضو کمیسیون امنیت ملی دارد. 

بیان چنین اظهاراتی آن هم درست در همان روزی که بی‌بی‌سی فارسی بلافاصله بعد از جنایت در حرم رضوی در مصاحبه‌ای جهت‌دار به سراغ ذبیح‌الله مجاهد رفته و این بعد از حرف‌های او را بازنشر می‌کند: «افغان‌ها در ایران با برخورد نادرست مواجه هستند» و«از ایران می‌‌خواهیم مهاجران افغان را آزار و اذیت ندهد.» صرفا به تکمیل شدن پازل ایجاد تفرقه و تقابل ایرانی، افغانستانی کمک می‌کند که جریان استعمار آن را طراحی کرده و غول‌های رسانه‌ای نیز به اجرا آن مشغول هستند. 

بی‌بی‌سی در ادامه این مصاحبه در اظهارنظری غیرمستدل بدون اشاره به مصداق خاصی می‌نویسد: «اخیرا گزارش‌هایی از مخالفت‌هایی با حضور مهاجران افغان در برخی از شهرهای ایران منتشر شده است، ویدئوها و عکس‌هایی از بدرفتاری نشر شده که در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌هایی داشته است.»

در چنین فضایی که جریان رسانه‌ای غربی سعی در به آشوب کشیدن آن دارد واضح است که بحث در مورد دوگانه‌سازی ایرانی و افغانستانی برای امنیت ملی ایران چیزی جز تنش درپی ندارد. 

چنین چالشی در مورد خراسان رضوی که ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد و یکی از دروازه‌های ورود مهاجران این کشور به ایران است و به‌طور ویژه‌تر شهر مشهد که یکی از کانون‌های میزبانی از مهاجران افغانستانی بوده و بیش از ۹۰ درصد از مهاجران افغانستانی خراسان رضوی را در خود جای داده است شدت بیشتری یافته و اظهارنظر درمورد نیز آن دقت بیشتری را می‌طلبد. 

ارائه پاسخ‌های غیرمنطقی و هیجانی به چالش‌های حضور مهاجران افغانستانی نظیر اخراج آنها بدون توجه به پیوستگی‌های چنددهه‌ای بین دوملت و نیز بدون در نظر گرفتن تفاوت‌های افراد فقط مساله را پیچیده‌تر می‌کند. 

قبل از هرگونه تصمیمی واضح است که مهاجران حاضر در ایران باید به لحاظ هویتی شناسایی شوند تا متناسب با شرایط هر فرد نظیر مدت حضور در ایران و روابط خانوادگی او برای چگونگی حضور یا عدم‌حضور وی تصمیم‌گیری صورت گیرد. 

نزاع فرهنگی

گره خوردن نام مشهد به نام امام رضا(ع) یک عبارت را به ادبیات نهادهای سیاستگذار در مشهد اضافه کرده است. «حفظ حرمت امام رضا» تعبیری است که بر بسیاری از سیاست‌های فرهنگی این شهر سایه افکنده است. تعبیری که سیداحمد علم‌الهدی امام‌جمعه مشهد نیز بارها آن را مورد تاکید قرار داده است. 

نمونه‌ای از این سیاست را در ماجرای جلوگیری از ورود بانوان به استادیوم امام رضا مشهد شاهد بوده‌ایم. اگرچه یعقوب علی نظری، استاندار خراسان رضوی به صراحت به نقش علم‌الهدی در حواشی مشهد را رد کرده و گفته است: «در رسانه‌ها می‌خواهند حواشی ورزشگاه امام رضا(ع) را به نماینده ولی‌فقیه در استان نسبت دهند، درحالی که ایشان اصلا در آن مقطع در استان حضور نداشت.» اما او با بیان اینکه در مشهد همه امور باید حول فرهنگ رضوی رقم بخورد تلویحا فضای متفاوت سیاستگذاری در مشهد را نیز تایید کرده است. نظری در‌این‌باره عنوان کرد: «باید حرمت امام هشتم در این شهر حفظ شود. بنابراین اگر بحثی در ارتباط با موضوعات مختلف مطرح می‌شود، به دلیل لزوم حفظ این حرمت است و نمی‌توان آن را به دستور شخص خاصی مرتبط دانست.»

اگرچه حتی رئیس‌جمهور و دادستان کل کشور نیز اتفاقات مشهد را نادرست توصیف کرده و وعده برخورد با خاطیان را دادند اما درنهایت هیچ‌کس پاسخی به مساله ورود زنان به استادیوم نداد و صحبت‌هایی که در مورد بستر‌سازی برای حضور بانوان می‌شود نیز هیچ‌گاه به‌طور دقیق این بستر مورد نیاز را توصیف نکرده است. 

در مشهد اما احمد علم‌الهدی حداقل به لحاظ سلبی نظر دقیق‌تری در مورد ورود بانوان داده است. او در واکنش به مسابقه قبلی ایران مقابل عراق که تعدادی از زنان اجازه حضور در مسابقه را داشتند، در خطبه‌های نمازجمعه مشهد گفته بود: «حضور خواهران در تماشای فوتبال باید صیانت شود. شما زحمت کشیدید جا را جداگانه کردید و فاصله انداختید و متشکر هستیم. اما آن صیانتی که بنده گفتم، نشد. بنده عرض کردم صیانت باید کامل شود، صیانت کامل نیست، با برنامه‌های دیروزی که خواهران رفتند در زمین فوتبال، صیانت از خواهران به‌طور کامل حفظ نشد، حرکت‌هایی صورت گرفت اما صیانت کامل نشد، باید کامل شود؛ اصلا جایگاه خواهران باید در وضعی باشد که هیجانات خواهران در تماشای فوتبال به جایی منعکس نشود که دیروز این‌طور نبود.»

چنین حساسیتی درمورد سایر مباحث فرهنگی ازجمله برگزاری کنسرت نیز تاکنون در مشهد اعمال شده است. این نگاه اما تنها نگاه غالب در مشهد نیست و منتقدان جدی نیز داشته است. خروجی این تضاد فرهنگی درنهایت مصادیق بحرانی نظیر آنچه در مورد ورود بانوان به استادیوم امام رضا(ع) را رخ داد در پی خواهد داشت. 

جلوگیری از ایجاد چنین بحران‌هایی نیازمند اعلام و اعمال سیاست‌های مشخص و مبتنی‌بر قانون در تمام نقاط کشور است. 

منبع: روزنامه فرهیختگان

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مشهد طلبه حادثه تروریستی مشهد مهاجران افغانستانی استان خراسان رضوی حضور مهاجران ورود بانوان امام رضا ع تحت تاثیر رسانه ها اهل سنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۳۱۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگویی مشکلات و دغدغه‌های روز جامعه اولویتم در اجرای نمایش است

ایسنا/خراسان رضوی کارگردان نمایش «میتینگ» گفت: امروزه نمایشی که به روی صحنه می‌رود باید حرف دل مردم باشد، همیشه در نمایش‌هایم اولویتم دغدغه‌های امروزه جامعه و مردم بوده است و تلاش کرده‌ام تا نمایش‌هایی را روی صحنه ببرم که حرف جامعه در آن زده شود.

محمدرضا اربابی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این نمایش ژانری کمدی دارد و به اتفاقاتی که در یک دانشگاه رخ می‌دهد، می‌پردازد. در واقع این نمایش نشان‌دهنده بخشی از جامعه و عده‌ای از انسان‌ها است که شخصیت‌های نمایش به تعریف آن می‌پردازند.

وی در خصوص عوامل این نمایش اضافه کرد: در نمایش میتینگ بازیگران جوان در کنار هنرمندان پیشکسوت و با سابقه تئاتر مشهد به روی صحنه می‌روند. گروه از اواخر سال گذشته تمرینات خود را آغاز کرد و در حال حاضر با تلاش شبانه‌روزی ۲۰ شب نمایش را روی صحنه بردیم.

اربابی با اشاره به واکنش و بازخوردهای نمایش خود گفت: در این چند شب اجرا استقبال‌ها بسیار خوب و راضی‌کننده بوده است، همچنین اساتیدی که به دیدن نمایش آمدند بسیار راضی بودند و با توجه به اینکه نمایش در دل مافیا اتفاق می‌افتد، تحلیل‌های جامعه‌شناسی و روانشناسی زیادی از نمایش داشتند.

وی افزود: مخاطب عام نیز به خوبی توانسته بود با نمایش ارتباط برقرار کند، علاوه بر نظرات مثبت نقدهایی بر نمایش وجود داشت که همگی بسیار محترم هستند در مجموع با استقبال مخاطبان و فروش بالای نمایش از عملکرد تیم و گروه نمایش راضی هستم و خوشحالم که مورد قبول مخاطب قرار گرفته است.

کارگردان نمایش «میتینگ» با بیان اینکه همیشه تلاش کرده‌ام تا نمایش‌هایی را روی صحنه ببرم که حرف جامعه در آن زده شود، خاطرنشان کرد: پس از پایان هر نمایشی، نمایشنامه‌های مختلفی را مطالعه می‌‎کنم که حرف امروز و دغدغه جامعه باشد و بتوانم با آن ارتباط برقرار کنم حتما آن را انتخاب و اجرا می‌کنم.

اربابی اضافه‌ کرد: امروزه نمایشی که به روی صحنه می‌رود باید حرف دل مردم باشد؛ اجرای نمایش‌هایی مانند «هملت» و «اوتولو» زمانی می‌تواند موفق باشد که بر اساس نیازهای امروز جامعه، نه دغدغه‌های جامعه گذشته باشد. همیشه در نمایش‌هایم اولویت‌ام دغدغه‌های امروزه جامعه و مردم بوده است.

اجرای تئاتر کمدی با ریسک بالایی همراه است

وی با بیان اینکه نمایش میتینگ یک کار کمدی است و اجرای آن ریسک بالایی داشت، اظهار کرد: تقریبا در بیشتر ژانرها مانند مذهبی و یا تاریخی نمایشی را اجرا کرده‌ام و نمایش میتینگ دومین کاری کمدی من بود. اولین سابقه کار کمدی‌ام به نام پرواز ۷۳۷ بود که در یزد به روی صحنه بردم.

کارگردان نمایش «میتینگ» با بیان تجربه کاری کمدی افزود: اجرای نمایش کمدی سخت و خوب است، اجرای نمایش کمدی میتینگ با سابقه کاری که داشتم به نوعی ریسک بود. اجرای نمایش کمدی و خنداندن مخاطب در هر دوره ای کار سخت و مشکلی است، چرا که باید برای خنداندن مخاطب موقعیت کمدی ایجاد کرد که کار دشواری است.

اربابی اضافه‌ کرد: اجرای نمایش میتینگ تجربه‌ای متفاوت بود و سعی می‌کنم برای تئاتر بعدی یک نمایش کمدی سیاه را انتخاب کنم تا بتوانم خودم را به چالش بکشم و کارهای مختلفی را در ژانرهای متفاوت به روی صحنه برده باشم.

وی در خصوص جایگاه تئاتر مشهد خاطرنشان کرد: به‌عقیده من فضای تئاتر مشهد به نوعی پراکنده و حمایت از نسل جوان کمتر است، در حالیکه باید به جوانان فرصت دیده شدن را بدهیم. حمایت برخی از اساتید نیز به دلیل حضور نسل جوان در تئاتر است که بسیار ممنون آن‌ها هستم.

اساتید تئاتر باید از نسل جوان حمایت کنند

کارگردان نمایش «میتینگ» با اشاره به اینکه اجرای تئاتر در مشهد کار دشواری است، عنوان کرد: با توجه به اینکه مشهد شهری مذهبی بوده اجرای نمایش نیز کار دشواری است. اساتید باید از نسل جوان حمایت کنند نه اینکه روبه روی آن‌ها بایستند.

اربابی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان شاهد اتفاقات خوبی در سال جدید برای تئاتر مشهد بود یا خیر، گفت: قطعا می‌توان سال خوبی را برای تئاتر مشهد پیش‌بینی کرد؛ چراکه نمایش‌های روی صحنه کیفیت بالایی دارند و نسل جوان بیشتر از گذشته در تئاتر حضور دارند. در این ایام نمایش‌هایی با حضور نسل جوان دیده‌ام که به نظرم می‌توان امسال و سال آینده در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر چند نماینده از مشهد حضور داشته باشد.

وی تصریح کرد: گروه ما نیز در حال رایزنی است تا نمایش میتینگ را با شکلی مدرن شده در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به روی صحنه ببرد.

عکس تزئینی است

یکی از مشکلات تئاتر حضور بازیگرانی است که تخصص کافی را ندارند

رضا سپهر، بازیگر تئاتر میتینگ نیز در خصوص ایفای نقش در نمایش «میتینگ» اظهار کرد: در این نمایش عهده‌دار ایفای نقش «پرور» هستم که یکی از کاراکترهای اصلی نمایش است. پرور دارای شخصیتی متعارض و در واقع به گونه‌ای آفتاب‌پرست است که مسئولیت حراست و سلف دانشگاهی به نام دارقوزاباد را برعهده دارد.

این بازیگر تئاتر افزود: دانشگاهی که بخش کوچکی از جامعه محسوب می‌شود و نماد افرادی دو رو است که ظاهر و باطنی متفاوت دارند و دانشجویانی که در آنجا تحصیل می‌کنند دانشجویانی روشنفکر نیستند و به راحتی تحت تاثیر قرار می‌گیرند که در آخر کاراکتر پرور با رانت و قدرتی که دارد تصمیم‌گیرنده دانشگاه می‌شود.

وی با بیان اینکه حضور عوامل برجسته‌ دلیلی برای ترغیب ایفای نقش در این نمایش بود، گفت: کارگردان نمایش آقای محمدرضا اربابی هستند و نمایشنامه توسط آقای عباس جانفدا نوشته شده است و دیگر عوامل نمایش که جزو افراد با سابقه تئاتر مشهد هستند، در تصمیمم برای حضور در این نمایش بسیار تاثیرگذار بود.

این بازیگر تئاتر با اشاره به اینکه واکنش‌ها نشان می‌دهد که به خوبی از عهده ایفای نقش برآمده‌ام، بیان کرد: بر اساس مشورت‌هایی که صورت گرفته بود ایفای نقش این کاراکتر به من پیشنهاد شده بود و باتوجه به نوع کمدی نمایش و دیالوگ قرار بر این شد تا نقش پرور را اجرا کنم که خوشبختانه به خوبی توانستم از عهده اجرای آن بربیایم و اساتید و پیشکسوتانی که نمایش را دیده‌اند از ایفای نقش بسیار راضی بودند.

سپهر ادامه داد: تمام تلاشم بر این بود که به خوبی کاراکتر پرور را معرفی کنم و خوشحالم که این کار به خوبی انجام شد، همچین در اجرای کمدی نمایش، برقراری ارتباط کلامی و جذب مخاطب به خوبی انجام گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث شد تا عهده‌دار نقش شخصیت پرور در نمایش شود، گفت: مهمترین دلیلی که باعث شد در ایفای نقش پرور مصمم شوم تضادی است که میان کاراکتر نمایش با شخصیت اصلی من وجود دارد؛ پرور شخصیتی است که نقاب بر چهره دارد، در حالیکه در واقعیت شخصیتی متعارض با این کاراکتر دارم و از دو رویی پرهیز می‌کنم.

این بازیگر تئاتر ادامه داد: وجود این چالش‌ها باعث شد تا برای اجرای این شخصیت مصمم شوم و در نمایش ایفای نقش کنم و خرسندم که با این کار توانستم سهم کوچکی در این موفقیت داشته باشم.

سپهر خاطرنشان کرد: نمایش میتینگ اولین تجربه کاری من با آقای اربابی است، ایشان کارگردان جوان و با ذوقی هستند که اخلاق حرفه‌ای را به خوبی رعایت می‌کنند. یکی دیگر از نکات مثبت آقای اربابی نسبت به دیگر کارگردانان تعاملی بود که با پیشکسوتان نمایش داشتند، او به عنوان کارگردان پذیرای ایده و پیشنهاداتی که از سوی گروه ارائه می‌شد بود.

وی افزود: آرامشی که توسط کارگردان کار در گروه برقرار می‌شد بسیار حائز اهمیت است؛ برخلاف کارگردانان دیگری که با ادبیات نامناسب استرس بیشتری به بازیگران وارد می‌کنند، ایشان با متانت آرامش را  در گروه حاکم می‌کرد و من از کار در کنارش لذت بردم.

نمایش‌های روی صحنه مشهد به سمت رئالیست بودن پیش رفته‌اند

این بازیگر تئاتر در خصوص جایگاه تئاتر مشهد گفت: کیفیت نمایش‌های روی صحنه بهتر ازسال‌های گذشته است و نمایش‌ها به سمت رئالیست پیش رفته‌اند و می‌توان گفت نسبت به نمایش‌هایی که قبلا اجرا می‌شد شاهد رشد هستیم، اما متاسفانه از لحاظ  کیفیت متن و نمایشنامه‌ها در این چند سال افت قابل توجهی را شاهد بوده‌ایم.

سپهر با اشاره به تنوع ژانرهای مختلف نمایش‌های روی صحنه مشهد، بیان کرد: مشهد قطب دوم تئاتر کشور است، در طول این سال‌ها شاهد آثار متنوعی در ژانرهای مختلف هستیم که هر نوع سلیقه‌ای را پوشش می‌دهد، اما در این میان کارگردان معدودی هستند که به واسطه شهرت و یا بازیگران، نمایش‌هایشان فروش خوبی دارد و دیده شده‌اند.

تربیت نابازیگر در کارگاه‌های آموزشی نامعتبر

وی با بیان اینکه برگزاری کلاس‌های آموزشی توسط افراد بی‌سابقه باعث لطمه به تئاتر می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزش بازیگری برگزار می‌شود که به جز تعدادی اکثرا توسط اساتیدی که تخصص ندارند اداره می‌شوند و به ظاهر بازیگر آموزش می‌دهند که در واقع اینگونه نیست.

این بازیگر تئاتر خاطرنشان کرد: به عقیده من افراد که وارد حیطه بازیگری می‌شوند باید پس از گذراندن کلاس‌های آموزشی در بخش‌های کوچکتر شروع به کار کنند و پس از آن در بلک باکس‌ها ایفای نقش کنند تا پس از کسب تجربه‌های بیشتر وارد سالن اصلی تئاتر شوند.

بازگیری تئاتر نیازمند استعداد و مطالعه کافی است

سپهر افزود: بسیاری از بازیگران کار اولی با رانت و مافیا در نمایش‌های اصلی نقشی را ایفا می‌کنند، در صورتیکه بازیگری نیازمند استعداد و مطالعه کافی است و اگر هوش بازیگری نداشته باشیم، نمی‌توانیم در قاب صحنه باقی بمانیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بررسی ابعاد حادثه حریق امام زاده ابراهیم (ع) شفت با حضور میدانی استاندار گیلان+تصاویر
  • ایامی رئیس شورای هیئات مذهبی آذربایجان غربی شد
  • عیادت وزیر خارجه ایران از دیپلمات سوری آسیب دیده در حمله تروریستی اسرائیل به سفارت ایران در دمشق
  • بازگویی مشکلات و دغدغه‌های روز جامعه اولویتم در اجرای نمایش است
  • (تصاویر) عاملان برادرکشی در مشهد صحنه جنایت را بازسازی کردند
  • برگزاری مراسم شهادت امام جعفر صادق (ع) در ۲۷ بقعه متبرکه
  • تصاویر دو شهید معلم حادثه تروریستی کرمان در حسینیه امام(ره)
  • ارسال پیامک از سامانه سهما به اتباع مجاز
  • دسته‌روی هیأت‌های مذهبی در خراسان‌ شمالی برگزار می‌شود
  • سفارت ایران حمله به نمازگزاران شیعه در هرات را محکوم کرد